Volgende week geef ik opnieuw een masterclass [zie hieronder] over een onderwerp dat vaak voor ongemakkelijke stiltes zorgt: geld. Meer bepaald: hoe reken je als creatief professional je rechten correct aan.
Ik hoor je al denken: "Medaer, serieus? Geld?" Ja, serieus, I know. Maar misschien niet zoals je verwacht. Wat me de voorbije jaren opviel als het over prijs en budget gaat, zowel met creatieve opdrachtgevers als met collega's? Het gaat eigenlijk zelden over het bedrag zelf. Waar het écht om draait, is hoe we erover praten. En daar is nog wat werk aan.
Lang geleden - andere carrière, andere tijden - verkocht ik hout. Yups. Ik had klanten die zonder verpinken duizenden euro's uitgaven aan exclusief fineer, maar steigerden over €50 transportkosten [waar mijn werkgever ook niet erg flexibel in was]. En klanten die me eindeloos de oren van het hoofd vroegen over de herkomst, de levensduur en technische garanties. Maar daarna konden we het project wel samen vlekkeloos afwerken. Het prijskaartje was zelden de bepalende factor. Het juiste product voor de specifieke uitdaging, de oplossing voor het concrete probleem, het wederzijdse vakmanschap waren dat wel.
In ons creatieve vak heeft een gesprek over budgetten nog teveel weg van afpingelen, van koehandel op een exotische markt. Terwijl het zo gemakkelijk iets anders kan zijn: afstemmen op elkaar. Een moment waarop opdrachtgever en freelancer checken: "Zitten we op dezelfde golflengte? Begrijpen we wat we van elkaar verwachten, zowel creatief als zakelijk?".
Als de communicatie open, respectvol en professioneel is, dan is de prijs een eenvoudig logisch gevolg. Dan is het geen struikelblok, geen ongemakkelijke stilte. Dan bevestigt het snel de goeie klik. Dan weet je: met deze vakman kan ik werken. Of niet. Dat kan ook. En dat ... is priceless.
Die klik begint bij heldere afspraken. Voor freelancers die de praktische kant van die afspraken [rechten, facturatie ...] beter willen beheersen, is er de masterclass [inschrijven hieronder]. Voor opdrachtgevers? Dan ben je ook welkom natuurlijk. Of, nog beter, kom eens babbelen en ontdekken of er een klik is met jouw project. Boek een afspraak via mijn website, in 't echt of virtueel. Met koffie natuurlijk.
De theorie over rechten & buy-outs is een filnke boterham. Maar hoe pak je het praktisch aan? Op welke rechten ... euh ... heb je recht? Wat vraag je aan de klant, hoeveel reken je aan, en wat zet je op je factuur? In een gratis online masterclass krijg je praktisch advies waar je onmiddellijk mee aan de slag kan. Geen saaie theorie, wel een eigenzinnige en bruikbare blik op de praktijk.
Woensdag 29 oktober van 11u00 tot 12u00 [+30 minuten voor vragen achteraf]
Meer info & inschrijven via www.jeroenmedaer.be/masterclasses